„Nasz Plac Broni” to tytuł projektu edukacyjnego, realizowanego na lekcjach języka polskiego poświęconych lekturze Ferenca Molnara „Chłopcy z Placu Broni”.

Zdjęcia z projektu

#nprcz20 (Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025)

Swoją przygodę z powieścią uczniowie klasy Vc rozpoczęli bitwą o plac. Piątoklasiści w drodze losowania zostali podzieleni na dwie grupy: chłopców z Placu Broni i Czerwonych Koszul. Klasa zamieniła się w plac bitwy. Za „amunicję” posłużyły uformowane w kule stare kartki papieru. W środku kul znajdowały się pytania dotyczące treści lektury, które uczniowie układali samodzielnie. Podsumowaniem pracy z powieścią była prezentacja makiet i filmików przedstawiających plac przy ul. Pawła w Budapeszcie, na którym rozgrywała się część akcji przedstawiona w lekturze. Nad projektem uczniowie pracowali w grupach przez tydzień. Wszystkie zespoły, podczas prezentacji wyników swojej pracy, wykazali się doskonałą znajomością treści lektury. Uczniowie i uczennice ukazali plac jako miejsce poświęcenia i honoru. Celem projektu było poszerzenie wiedzy na temat świata przedstawionego w lekturze, w szczególności realiów życia młodzieży w drugiej połowie XIX wieku, a także uwrażliwienie na piękno poświęcenia w tym także symboliczne poświęcenie dla Ojczyzny. Podjęte działania przyniosły uczniom ogromną satysfakcję, gdyż do tworzenia makiet i filmików mogli wykorzystać swoje zainteresowania np. gry komputerowe czy klocki lego. Dzięki temu doświadczyli, że omawianie lektur szkolnych może być pasjonującym czasem.