W roku szkolnym 2024/2025 w najmłodszej grupie 3-latków realizowana była innowacja pedagogiczna pt. „Świat kolorów”. Odbywała się ona w ramach zajęć przedszkolnych raz w miesiącu – od października 2024 roku do maja 2025 roku. Celem innowacji było zapoznanie dzieci z podstawowymi kolorami oraz ich utrwalenie.
Zdjęcia z realizacji innowacji „Świat kolorów”
W poszczególnych miesiącach dzieci poznawały następujące kolory:
• w październiku – pomarańczowy,
• w listopadzie – zielony,
• w grudniu – czerwony,
• w styczniu – biały,
• w lutym – czarny,
• w marcu – żółty,
• w kwietniu – niebieski,
• w maju – brązowy.
Kolory są nieodłącznym elementem naszego otoczenia. Wpływają na emocje, postrzeganie świata, doznania oraz relacje z innymi ludźmi. Umiejętność zabawy kolorami i rozpoznawania ich znaczenia stanowi istotny element wychowania.
Znajomość kolorów i umiejętność ich rozpoznawania nie są wrodzone – dziecko musi się ich nauczyć. Ciekawą formą utrwalania wiedzy były „kolorowe dni w przedszkolu”. Dzieci przez cały dzień obserwowały jeden, wybrany kolor, słuchały związanych z nim wierszy i piosenek, wykonywały prace plastyczne, a także próbowały owoców, warzyw i innych smakołyków w danym kolorze. Dzięki temu szybko i skutecznie utrwalały nową wiedzę.
Zabawa kolorami jest jedną z form poznawania świata przez dziecko. Sprzyja spontanicznej aktywności, integracji z rówieśnikami i rozwijaniu umiejętności współdziałania. Otaczające nas kolory stymulują myślenie, wyobraźnię oraz rozwój integracji sensorycznej.
Dzieci biorące udział w innowacji chętnie uczestniczyły w zajęciach i miło spędzały czas w grupie. Narzędziem ewaluacji była obserwacja dzieci podczas zaplanowanych dla nich aktywności w przedszkolu.