„Działamy, ponieważ czytamy” – innowacja pedagogiczna, klasa 3c

„Działamy, ponieważ czytamy” to innowacja metodyczna przeprowadzana w klasie 3c. 

Zdjęcia z innowacji pedagogicznej w klasie 3c

Zajęcia innowacyjne odbywają się w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz w miesiącu. Niniejsza innowacja ma na celu popularyzowanie czytelnictwa, kształtowanie nawyków czytelniczych oraz pogłębienie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Podjęte działania pokazują uczniom taki sposób wykorzystania znajomości treści lektur, który umożliwia im aktywne uczestnictwo w wielu przedsięwzięciach i bardziej motywuje do przyswajania wiedzy.
 
W trakcie zajęć październikowych i listopadowych wdrożone zostały aktywizujące metody pracy połączone z licznymi elementami zabawy. Innowacyjnym działaniom towarzyszyły tradycyjne ćwiczeniami mające na celu doskonalenie techniki pisania ogłoszenia, pięknego czytania oraz czytania ze zrozumieniem. 

Działania innowacyjne trzecioklasiści rozpoczęli od samodzielnego przeczytania lektury „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy”, autorstwa Toma Justyniarskiego. Jest to poruszająca historia przyjaźni chłopca i psa. Betty spotkał ciężki los, zaniedbywana i bita przez poprzednich właścicieli trafiła do schroniska, skąd zabrał ją Adaś, dziesięcioletni chłopiec. Lektura bardzo spodobała się uczniom, którzy poruszeni losem Betty opracowali zasady postępowania ze zwierzętami. 

Kolejnym działaniem było zorganizowanie zbiórki karmy dla zwierząt ze schroniska. W tym celu uczniowie, pracując w grupach, wykonali plakaty z ogłoszeniem, które zawisły na szkolnych korytarzach. Dzięki zaangażowaniu wielu dobroczyńców, udało się zebrać dużą ilość karmy. 
 
Niezwykle istotnym wydarzeniem była wizyta w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w Turku, podczas której dzieci przekazały opiekunowi schroniska zebraną karmę. Uczniowie mieli możliwość pospacerowania po obiekcie, a nawet pogłaskania i przytulenia kotka (wskazanego przez pracownika). Z ciekawością przyglądali się czworonogim mieszkańcom obiektu, wśród których odnaleźli „Betty”, a dokładnie psa rasy bernardyn, do złudzenia przypominającego bohaterkę lektury. Stało się to punktem szczególnym wycieczki, gdyż zaciekawiony pracownik schroniska, pan Mariusz Kowalewski poprosił o streszczenie lektury, która zainicjowała wszystkie działania. Trzecioklasiści z przyjemnością opowiedzieli treść książki, a tym samym sprawili niezwykłą radość wychowawczyni, bowiem dowiedli, że „działają, ponieważ czytają”. 

Uczniowie klasy 3c wraz z wychowawczynią dziękują serdecznie wszystkim, którzy wzięli udział w zbiórce karmy, za zaangażowanie i wsparcie. Podziękowania również dla Pani Katarzyny Wodzińskiej-Nowak za udział w wyprawie do schroniska i pomoc w opiece nad grupą.
 
Wyrażamy serdeczne podziękowania dla Pana Bartłomieja Piwowara za nieodpłatne wsparcie w transporcie oraz poświęcony czas.