Dzień Praw Dziecka

W minionym tygodniu, w ramach Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka, obchodzonego 20 listopada, w przedszkolu zorganizowano zajęcia we wszystkich grupach, które miały na celu wprowadzenie dzieci w tematykę praw dziecka.

Zdjęcia z Dnia Praw Dziecka

Nauczyciele przygotowali różnorodne aktywności, aby wspólnie z dziećmi odkrywać znaczenie praw dziecka oraz symboliki z nimi związanej. Zajęcia rozpoczęto od rozmowy w kręgu, podczas której dzieci odpowiadały na pytania: czym są prawa i dlaczego są ważne? Czytano krótkie, dostosowane do wieku dzieci wiersze, które w prosty sposób wyjaśniały sens praw dziecka. Podczas czytania dzieci podnosiły wcześniej przygotowane obrazki, symbolizujące wymieniane w wierszu prawa. Wykorzystano również film edukacyjny „Wszyscy mamy prawa”. Dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły w tej aktywności – podczas pojawiania się kolejnych praw na ekranie śpiewały refren piosenki i wykonywały gesty, naśladując postaci z filmu.

W ramach podsumowania zajęć dzieci w grupach współpracowały przy tworzeniu gazetek tematycznych oraz wspólnego plakatu. Na dużych arkuszach papieru przyklejały kolorowe wycięte dłonie, symbolizujące prawa dziecka. Ponadto kolorowały ilustracje przedstawiające wybrane prawa dziecka. Każde dziecko mogło indywidualnie ozdobić obrazek, co pozwoliło lepiej zrozumieć temat poprzez pracę plastyczną.

Aby podkreślić solidarność z dziećmi na całym świecie oraz zwrócić uwagę na działania organizacji UNICEF, nauczyciele włączyli do zajęć symbolikę koloru niebieskiego. Tego dnia dzieci przyszły do przedszkola ubrane na niebiesko, co stało się symbolem wsparcia i jedności z dziećmi, których prawa nie są przestrzegane. Dodatkowo przedszkolaki wykorzystały niebieskie wstążki podczas wspólnego tańca do piosenki „Kraina praw dziecka”.

Zajęcia we wszystkich grupach miały spójny charakter, łącząc elementy edukacji, zabawy oraz działań artystycznych. Dzięki różnorodnym formom aktywności dzieci zrozumiały, że prawa dziecka są ważne dla wszystkich, a wspólna praca i zabawa pozwoliły im poczuć się częścią większej społeczności.