„Tylko co to takiego poezja?”
(Wisława Szymborska)
21 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Poezji, ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku. Poezja ma bogatą historię, a przybliżanie jej uczniom pomaga zachować pamięć o wielkich poetach i ich dziełach. Właśnie tego dnia uczniowie klasy 3c dowiedzieli się, że za pomocą poezji można wyrazić to, co trudno ująć w zwykłych słowach.
Zdjęcia z realizacji działań w ramach innowacji „Działamy, ponieważ czytamy”
Poezja to też forma zabawy i kreatywności, bowiem pozwala nam bawić się słowami i tworzyć własne, niepowtarzalne teksty. Trzecioklasiści aktywnie włączyli się w świętowanie, zgłębiając twórczość Juliana Tuwima. Uczniowie z entuzjazmem czytali wybrane wiersze poety, a następnie dali upust swojej wyobraźni, tworząc barwne ilustracje do ulubionych utworów. Podjęte działania przeprowadzone zostały w ramach innowacji pedagogicznej „Działamy, ponieważ czytamy”.
Warto także wspomnieć o wcześniejszych działaniach innowacyjnych, realizowanych na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej. Tuż po feriach uczniowie rozpoczęli omawianie lektury „Dziadek i niedźwiadek” autorstwa Łukasza Wierzbickiego. To opowieść oparta na prawdziwej historii niedźwiedzia Wojtka, który w czasie II wojny światowej stał się towarzyszem polskich żołnierzy. Książka opowiada o niezwykłej przyjaźni między człowiekiem a zwierzęciem, a także o trudach wojennej rzeczywistości. Lektura bardzo spodobała się uczniom, którzy byli zafascynowani faktem, że „miś” służył w armii. Dokładnie poznali tę historię od samego autora, podczas oglądania krótkiego filmu z jego udziałem.
Podsumowaniem pracy z książką było wykonanie komiksu, przedstawiającego jedną, wybraną przygodę bohaterów. Uczniowie doskonale wykorzystali wiedzę z lektury i stworzyli barwne oraz bogate w szczegóły historie obrazkowe. Podjęte działania ćwiczyły umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz rozwijały umiejętność krytycznego myślenia i formułowania własnych opinii na temat przeczytanego tekstu.