Zajęcia z przedszkolakami na temat lęku miały na celu pomóc dzieciom zrozumieć i radzić sobie z uczuciem lęku.
Zdjęcia z zajęć psychoedukacyjnych na temat lęku
Zajęcia miały na celu:
Zwiększenie Świadomości: Dzieci zyskują większą świadomość własnych uczuć lęku. Zajęcia pomagają im zidentyfikować sytuacje wywołujące lęk oraz zrozumieć, co dzieje się w ich ciele i umyśle w momencie doświadczania lęku.
Rozwijanie Umiejętności Radzenia Sobie: Zajęcia umożliwiają dzieciom naukę konkretnych technik radzenia sobie z lękiem. Dzieci zdobywają umiejętność stosowania strategii relaksacyjnych, oddechowych, czy technik pozytywnego myślenia.
Budowanie Pewności Siebie: Poprzez zdobywanie wiedzy na temat lęku i sposobów jego przeciwdziałania, dzieci zyskują pewność siebie w radzeniu sobie z trudnymi emocjami. Zwiększa to ich samoocenę i poczucie własnej wartości.
Poprawa Umiejętności Komunikacji: Zajęcia wspierają rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i komunikacji z innymi w kontekście lęku. Dzieci uczą się, jak skutecznie przekazywać swoje potrzeby i prosić o pomoc.
Wspieranie Rodziców i Opiekunów: Dzieci dzięki zajęciom na temat lęku mogą lepiej komunikować się ze swoimi rodzicami i opiekunami, co ułatwia wspólną pracę nad radzeniem sobie z lękiem w domu. Rodzice zyskują narzędzia do efektywnego wsparcia dziecka.
Redukcja Fizycznych Objawów Lęku: Dzieci uczą się rozpoznawania i kontrolowania fizycznych objawów lęku, takich jak przyspieszone bicie serca czy napięcie mięśni. Skuteczne zarządzanie tymi objawami przyczynia się do łagodzenia doznań lęku.
Zwiększenie Akceptacji Własnych Emocji: Zajęcia pomagają dzieciom zrozumieć, że doświadczanie lęku jest naturalne i akceptowalne. Dzieci uczą się, że mają prawo do swoich uczuć i że mogą szukać wsparcia, gdy tego potrzebują.
Wspieranie Integracji Społecznej: Dzieci uczestniczące w zajęciach na temat lęku mogą łatwiej integrować się z rówieśnikami. Wiedza na temat swoich i cudzych emocji wspiera zdolność zrozumienia innych i budowanie pozytywnych relacji.
Drogi rodzicu:
Lęki dziecięce mogą być tzw. lękami rozwojowymi. Są to lęki, które mogą pojawić się w danym okresie życia dziecka i najczęściej same mijają, są naturalnym zjawiskiem, które pojawiają się u większości dzieci. Na różne okresy czy etapy życia dziecka przypadają różne lęki rozwojowe. I tak np. trzy i czterolatki mogą bać się ciemności, czy zwierząt; a siedmiolatki włamywaczy, czy potworów. Tego rodzaju lęki, nie powinny nas szczególnie niepokoić.