Zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi Kartami Pozytywnej Dyscypliny, które opierają się na szacunku, empatii i wzajemnej miłości.

Pozytywna przerwa
Ludzie zachowują się lepiej, kiedy czują się lepiej. Pozytywna przerwa pozwala ochłonąć i poczuć się lepiej.
1. Wraz z dzieckiem stwórz miejsce na pozytywną przerwę. Pozwól dziecku zdecydować, jak ma ono wyglądać i co ma się w nim  znajdować.
2. Niech samo nada mu specjalną nazwę.
3. W chwilach, gdy dziecko jest zdenerwowane albo niezadowolone, pytaj: „Czy pomogłoby teraz pójście do twojego miejsca?
4. Modeluj używanie pozytywnej przerwy poprzez korzystanie ze swojego specjalnego miejsca, kiedy jesteś zdenerwowany (-na) lub zasmucony (-na).

Słuchaj
Dzieci Cię słuchają, kiedy najpierw same zostały wysłuchane.
1. Zauważ, jak często przerywasz, wyjaśniasz coś albo bronisz swojej pozycji lub zdania, prawisz kazania bądź wydajesz polecenia wtedy, kiedy twoje dziecko usiłuje Ci coś powiedzieć.
2. Przestań mówić i zacznij słuchać. Możesz zadawać pytania, takie jak: „Czy możesz podać jakiś przykład?”, „Co jeszcze chciałbyś dodać?”.
3. Gdy dziecko skończy, spytaj, czy teraz jest gotowe wysłuchać Ciebie.
4. Kiedy Ty również powiesz o tym, co jest dla ciebie ważne, wspólnie postaracie się znaleźć rozwiązanie korzystne dla obu stron.

Ogranicz czas ekranowy
Spędzanie czasu przed ekranem urządzenia elektronicznego jest uzależniające i negatywnie wpływa na relacje.
1. W przypadku małych dzieci – nie traktuj bajek i filmów jako „opiekunki do dziecka”.
2. Nie pozwalaj, aby komputery, telefony, telewizory, odtwarzacze DVD znalazły się na stałe w pokoju dziecka.
3. Ustal z dziećmi, ile czasu w ciągu dnia lub tygodnia mogą przeznaczyć na telewizję, Internet oraz gry i trzymaj się tego.
4. Zróbcie wspólną listę ciekawych, zabawnych i wciągających rodzinnych zajęć, które zbliżają Was do siebie.