Dnia 30.09 w klasie 7 a odbyły się warsztaty dotyczące hałasu, z naciskiem na jego wpływ na koncentrację i przebieg lekcji. Zajęcia miały na celu uświadomienie uczniom, jak hałas i różne formy niepotrzebnego zamieszania mogą negatywnie wpływać na proces nauczania oraz zdolność do skupienia się na zadaniach.
Na początku warsztatów porozmawialiśmy o tym, czym dokładnie jest hałas w szkolnym środowisku – od szeptów, przez stukanie ołówkami, aż po głośne rozmowy podczas pracy indywidualnej. Zastanowiliśmy się wspólnie, dlaczego nawet pozornie niewinne dźwięki mogą rozpraszać innych uczniów i przeszkadzać nauczycielowi w prowadzeniu zajęć.
W ramach warsztatów uczniowie wykonali ćwiczenia, które miały na celu zobrazowanie, jak trudno jest skupić się na zadaniu w hałaśliwym otoczeniu. Jedno z ćwiczeń polegało na tym, aby spróbować rozwiązać prostą łamigłówkę lub napisać tekst, podczas gdy w tle były odtwarzane różne dźwięki symulujące hałas panujący w klasie. Dzięki temu uczniowie mogli doświadczyć, jak duże utrudnienia sprawiają nawet niewielkie, powtarzające się dźwięki.
Kolejną częścią zajęć była dyskusja, podczas której uczniowie dzielili się swoimi doświadczeniami – kiedy hałas przeszkadza im w nauce oraz co sami mogą zrobić, aby go ograniczyć. Rozmawialiśmy również o odpowiedzialności każdego członka klasy za atmosferę sprzyjającą nauce i wspólnie opracowaliśmy zasady, które mogą pomóc w utrzymaniu ciszy i porządku na lekcjach.
Warsztaty zakończyły się podsumowaniem wniosków oraz ustaleniem, jak każdy z uczniów może przyczynić się do lepszej współpracy i mniej hałaśliwego środowiska w klasie. Dzięki tym zajęciom uczniowie zrozumieli, że cisza na lekcji sprzyja nie tylko im samym, ale także całej klasie, umożliwiając lepszą koncentrację i efektywniejszą naukę.